Sunday, August 12, 2012

I was so wrong. He let me know.

assalamualaikum && hello 


Diriwayatkan dari Ka'ab bin Ujrah RA, dia berkata, Rasulullah SAW telah bersabda, "Datanglah kamu ke mimbar". Kemudian kami datang. Maka, apabila beliau naik tangga pertama, beliau berkata, 'Amin, lalu apabila naik tangga kedua juga berkata, 'Amin'. Bila Baginda SAW melangkah naik tangga yang ketiga, Baginda SAW pun berkata, 'Amin'.

Maka, ketika beliau turun kami berkata, Wahai Rasulullah, sungguh hari ini kami telah mendengar dari engkau sesuatu yang belum pernah kami dengar".

Beliau bersabda, "Sesungguhnya Jibril telah datang kepadaku lalu berkata, Celakalah orang yang melewatkan bulan Ramadhan begitu saja sehingga dia tidak diampuni'. Aku berkata, 'Amin'.

Lalu, ketika aku naik tangga kedua dia berkata, “Celakalah orang yang mendengar namamu disebut, tetapi dia tidak memohon shalawat ke atasmu.” Aku berkata, 'Amin'.

Bila aku melangkah naik tangga ketiga dia berkata, “Celakalah orang yang menjumpai kedua orang tuanya telah tua atau salah satu di antara keduanya, namun mereka tidak dapat memasukkannya ke syurga'.(yakni gagal untuk melayani dan berkhidmat kepada mereka, yang mana ianya membolehkan seseorang mendapat syurga).  Aku berkata, 'Amin'."

[HR Al-Bukhari, Al-Baihaqi, Al-Hakim, dan Ibnu Hibban]


He let me know that I've been super ungrateful, and I'm thankful for that. 


اَللَّهُمَّ تَحَنَّنْ عَلَى ضُعْفِهِمْ كَمَا كَانُوْا عَلَى ضُعْفِنَا مُتَحَنِّنِيْنَ، وَارْحَمِ انْقِطَاعَهُمْ إِلَيْكَ كَمَا كَانُوْا لَنَا فِى حَالِ انْقِطَاعِنَا إِلَيْهِمْ رَاحِمِيْنَ، وَتَعَطَّفْ عَلَيْهِمْ كَمَا كَانُوْا لَنَا فِى حَالِ صِغَرِنَا مُتَعَطِّفِيْنَ.  

Ya Allah ya Tuhanku, Engkau kasihanilah mereka atas kelemahan mereka sebagaimana mereka dulu pernah mengasihani kami atas kelemahan kami, tetaplah Engkau mengasihi mereka ketika mereka terputus dariMu sebagaimana mereka tetap mengasihani kami ketika kami dalam keadaan terputus dari mereka, dan Engkau lembutlah terhadap mereka sebagaimana mereka lembut kepada kami ketika kami masih kecil.


xx

No comments:

Post a Comment

say something. ty!